SÅDAN HANDLER DU
Handleguiden er et dokument på 20 sider, som er initiativets fælles narrativ, og som også fungerer som en håndgribelig guide til tiltag og overvejelser, vi kan gøre os i de forskellige arbejdsfællesskaber, produktioner, teatre, osv.
Handleguiden kan deles i fysisk form på optagelser og i prøvesale og kan findes i digital version her og på organisationernes hjemmesider.
Se tre gode råd til hhv. ledere og ansatte herunder og find mere inspiration i handleguiden.
FORMULER EN POLITIK FOR EN TRYG ARBEJDSKULTUR
Gør det klart, hvad det er for en kultur eller et arbejdsmiljø, I ønsker, og understreg at krænkelser, seksuel chikane, mobning og magtmisbrug ikke tolereres.
Hent inspiration i Handleguiden.
GØR DET NATURLIGT AT TALE OM DEN ADFÆRD, I ØNSKER
Du kan forebygge ved at indarbejde budskaber om jeres forventninger i de eksisterende møder, læseprøver, holdmøder og evalueringer.
Produktionsstarten er et godt tidspunkt at italesætte normer i arbejdskulturen, fordi kulturen især formes i starten af et samarbejde.
Hent inspiration i Handleguiden.
GØR DET KLART, HVOR DEN ENKELTE KAN SØGE HJÆLP OG STØTTE
-hvis der opstår problemer i arbejdsmiljøet.
Sørg for, at der er personer at henvende sig til, hvis man ønsker råd og sparring, men også, hvis man ønsker støtte i en konflikt eller alvorlig sag.
Hent inspiration i Handleguiden.
FIND UD AF, HVOR DU SKAL HENVENDE DIG
- hvis du får brug for hjælp i en konkret situation. Både hvis det vedrører dig selv, eller hvis du oplever, at du skal hjælpe en kollega.
GRIB IND, HENT HJÆLP, FØLG OP
- hvis du oplever grænseoverskridende adfærd. Afbryd uden at skærpe konflikten, få nogle andre til at gribe ind, spørg ind bagefter.
Og husk, at det ikke altid er nødvendigt at gøre alle tre ting. Én handling kan ofte være tilstrækkeligt.
HOLD FOKUS PÅ SAGEN ELLER DEN KONKRETE HÆNDELSE FREM FOR PERSONEN
- hvis du oplever, at en konflikt eskalerer.
Spørg evt. den/de ansvarlige på produktionen eller arbejdspladsen, om de har 'Stregen i sandet Handoutet' til uddeling til deres ansatte.
HANDLEGUIDE
Handleguiden retter sig til alle jer, der har et udvidet ansvar i branchen.
Det gælder både: arbejdsgivere, ledere, arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter, producere & instruktører.
I har initiativpligten og et særligt ansvar for arbejdsmiljøet, og I har en essentiel rolle i at sikre en norm i branchen om, at vi alle griber ind for at passe på hinanden.
Med handleguiden får I forslag til, hvordan I kan handle på forskellige måder for at skabe en tryg og værdig arbejdskultur.
Handleguiden kan downloades her, og egner sig både til print og til at sende rundt digitalt.
HANDOUT
Handleguiden ledsages af et handout – Her trækker vi en streg i sandet – som præsenterer og udfolder de tre handlemuligheder.
Som arbejdsgiver, leder, tillidsrepræsentant eller lignende kan du være med til at skabe en tryg og værdig arbejdskultur ved at uddele Her trækker vi en streg i sandet på projekter og produktioner.
Ved at uddele handoutet åbnes for, at alle på arbejdsplads kender mulighederne for at gribe ind, hente hjælp eller følge op senere, hvis der opleves grænseoverskridende adfærd. Og du/I synliggør jer selv som nogen, man kan henvende sig til.
Et af de store problemer i branchen er, at folk ikke ved, hvem de kan henvende sig til, hvis de har oplevet en grænseoverskridende situation og gerne vil rådgives eller starte en sag. Derfor skal handout’et forsynes med 1-2 kontaktpersoner, man som ansat, frivillig, freelancer eller andet kan kontakte, hvis man oplever grænseoverskridende handlinger.
Handoutet kan med fordel sendes ud pr. mail sammen med kontrakter, dagsplaner, eller anden information forud for opstart.
BAGOM KAMPAGNEN
Med afsæt i en større undersøgelse af Grænseoverskridende Adfærd i film-, tv- og scenekunstbranchen fra 2020 gik Producentforeningen, Dansk Teater, Dansk Skuespillerforbund og Danske Filminstruktører sammen om at iværksætte indsatser for at forbedre arbejdsmiljøet i branchen.
Initiativet Stregen i sandet er udsprunget af dette samarbejde, og vi er glade for at have fået opbakning fra yderligere ni organisationer i den fælles indsats for en tryg og værdig arbejdskultur.
Kampagnen er følgelig udviklet i samarbejde med kommunikationsrådgiver Flemming Andersen og erhvervspsykolog og autoriseret arbejdsmiljørådgiver Louise Dinesen, der har leveret den faglige ramme for kampagnematerialet. Konceptet og de visuelle elementer er produceret af kommunikationsbureauet Eiffel.